Belgische voetbalploeg als ‘Product van het jaar’

De Belgische krant ‘De Standaard’ verkiest ieder jaar het nationale ‘Product van het jaar’. Dat ‘product’ moet echter in een breed perspectief worden gezien, omdat zo’n beetje alles en iedereen voor deze titel in aanmerking kan komen. Filmsterren, sportploegen, apparaten, boeken, programma’s, gadgets, winkels, auto’s en politici kunnen allen worden uitgeroepen tot Product van het jaar.

Aanvoerder van België: Vincent Kompany. Bron: Knack Magazine.

De afgelopen negen edities viel toch logischerwijs telkens electronische gadgets deze eer te beurt, maar voor 2012 viel de keuze op het nationale voetbalelftal van België. De Rode Duivels mogen zich het product van het jaar noemen, mede dankzij de Duiveluitdagingen die de afgelopen maanden voor positieve publiciteit hebben gezorgd. De actie met Duiveluitdagingen heeft ervoor gezorgd dat de Rode Duivels weer een sterk merk werden, in combinatie met de goede voetbalresultaten op weg naar het WK 2014 in Brazilië. Met uiteenlopende uitdagingen probeerden de voetballers het supportersgevoel te versterken, door deals te sluiten met tegenprestaties om zo dichter bij de supporters te komen. Astrid Bryan, een Belgisch model, zangeres en tv-icoon die dit jaar het nieuws vaak beheerste, werd tweede achter het Belgische voetbalteam. In 2011 won Google Street View ternauwernood van Dagelijkse Kost: een kookprogramma met de talentvolle kok Jeroen Meus.