Sport en Spot: misstanden

Naast de mooie kant kent de sportieve medaille in sommige gevallen ook een keerzijde. In de sportwereld gebeuren soms dingen die ‘te bespottelijk voor woorden’ zijn. VoetLicht Media doet in Sport en Spot toch een poging om in woord en beeld op journalistieke wijze verder op deze misstanden in te gaan. Onderwerpen zoals corruptie, dopinggebruik, supportersgeweld, machtsmisbruik, racisme en oplichting komen aan bod in Sport en Spot.


Van onze Redactie:

Opleidingsinstituut of koopclub: méér dan een imago

Een nieuw voetbalseizoen brengt automatisch ook nieuwe verwachtingen met zich mee. Die verwachtingen zijn ongetwijfeld het hoogst in Spanje, dat in het vorige voetbalseizoen zowel de winnaar van de Champions League (Real Madrid) als de winnaar van de Europa League (Sevilla) voortbracht. Vanwege de tussenkomst van het WK-voetbal in Brazilië lijkt dit alweer lange tijd geleden, maar voor de Spanjaarden liggen deze momenten van glorie nog vers in het geheugen. Zeker na de deceptie van het Spaanse nationale elftal op het WK, dat onder meer met 1-5 werd afgedroogd door het Nederlands elftal, is het recente succes van het Spaanse clubvoetbal een dankbaar doekje voor het bloeden.

RealMadrid-VLMToen richting het einde van het vorige voetbalseizoen duidelijk werd dat Real Madrid de Champions League ‘eindelijk’ weer eens voor het grijpen had, deed de term La Décima (letterlijk vertaald: ‘de tiende’) zijn intrede. De papegaaien van de pers praten elkaar maar wat graag na, en dus werd het gedoe rondom La Décima hét collectieve verhaal van de Champions League-finale van 2014. Voor wie het toch niet heeft meegekregen: Real Madrid won voor de tiende keer de belangrijkste Europese beker voor clubteam en liet daarmee een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan. Met tien keer de Europese hoofdprijs in de prijzenkast mag Real Madrid zich sportief gezien dan de onovertroffen marktleider van het Europese clubvoetbal noemen. En op dat moment hebben de fans sinds 2002 moeten wachten, toen de negende (El Noveno) CL-beker werd veroverd.

Naast het feit dat Real Madrid heerst op sportief gebied, heeft de ‘Koninklijke’ club ook een reputatie hoog te houden als het gaat om het doen van miljoenen-aankopen. Real is de club van de elite: daar horen sterspelers en die worden voor veel geld weggekocht bij de concurrentie. Op die manier doet Real haar imago van ‘koopclub’ alle eer aan. De laatste jaren wordt iedere zomer wel een aankoop gepresenteerd waarvan het prijskaartje richting de honderd miljoen euro gaat. Met de komst van Ricardo Káka, Cristiano Ronaldo en Gareth Bale waren bedragen gemoeid die buiten alle proporties zijn. En ook afgelopen zomer trok men weer de geldbuidel bij de aankoop van de Colombiaanse WK-revelatie James Rodríguez, die werd weggeplukt bij AS Monaco.

FCBarcelona-VLMDe koopwoede van Real Madrid onderstreept dat in het voetbal niet zozeer schoonheid maar wel succes een prijskaartje heeft. In het recente verleden werd FC Barcelona met haar op elkaar ingespeelde elftal en wervelend tikkie-takkie-voetbal door voetballiefhebbers aanbeden. Ondertussen boekte aardsrivaal Real Madrid succes met een bij elkaar gekocht team van wereldsterren, die ieder met een individuele actie een wedstrijd kunnen beslissen. Uitgerekend dit seizoen kan de jaargang worden waarin de imago’s van de twee heersende Spaanse topclubs (koopclub Real tegenover opleidingsinstituut Barça) minder haaks op elkaar staan. Na een zeer teleurstellend seizoen, waarin sterspeler Lionel Messi regelmatig met zijn ziel onder de arm liep, werd in Barcelona de noodklok geluid.

Het resultaat zijn de dure aankopen van onder meer doelman Marc-André ter Stegen, spelverdeler Ivan Rakitić en de bijtgrage steraanvaller Luis Suárez. Daarmee lijkt de traditieclub definitief haar identiteit van geduldig opleidingsinstituut te verloochenen. De aanwas van jeugdig talent, dat minutieus wordt voorbereid op de spelfilosofie van Barça, wordt daardoor in de weg gestaan. De grote vraag is of de wapenwedloop op spelersgebied tussen Real Madrid en FC Barcelona daadwerkelijk de toekomst van het Spaanse clubvoetbal vormt. Slaat Barça voor eens en voor altijd de weg in het van het grote kapitaal? En wat doet dit met het imago van de volksclub, zeker nu ook een omstreden vedette zoals Suárez naar Camp Nou is gehaald? De sportieve verwachtingen voor het Spaanse voetbalseizoen mogen dus hooggespannen zijn, maar nog interessanter wordt hoe de top van de Primera Division omgaat met grote veranderingen op het gebied van club-imago, clubidentiteit en de communicatie daarover naar de achterban.