Voetnoot: overige berichten

Voetnoot bevat de overige berichten, die niet direct onder een van onze vaste pagina’s, specials of categorieën thuishoren. Voetnoot-berichten verschijnen ook op de Homepage en komen meestal langs in de actualiteitenrubriek In de spotlights.


Van onze Redactie:

Merchandise-misser van de UEFA: een dvd-game

Het zal niemand verbazen dat de (Nederlandse) sportwereld de laatste decennia onderhevig is geweest aan commercialisering. De belangrijkste oorzaak daarvan is de intrede van de televisie in zo’n beetje iedere Nederlandse huiskamer, die het voor marketeers en communicatie professionals aantrekkelijk maakte om rondom grote sportevenementen een stug spinnenweb van reclame, merchandising en sponsoring te creëren. Met de opkomst van het internet werd de noodzaak van adverteren en produceren alleen nog maar groter. Een van de sportevenementen met de grootste aantrekkingskracht behoort opnieuw toe aan de volkssport nummer één: voetbal. Dit is namelijk de UEFA Champions League, die mede vanwege de commerciële impact al jaren onder het pseudoniem ‘Het miljoenenbal’ door het leven gaat.

Sinds de EuropacuCL-dvdGamep I in 1992 plaatsmaakte voor de meer moderne en spectaculaire Champions League, probeert de Europese voetbalbond en organisator UEFA via allerlei wegen al extra geld te verdienen aan dit belangrijkste voetbaltoernooi van Europa. In de officiële Champions League-hymne wordt het toernooi niet voor niets geprofileerd als ‘The main event’ en dat wordt ook op het gebied van merchandising tot uiting gebracht. In 2005 stuitte de UEFA echter op haar eigen grenzen wat betreft innovatieve en onderscheidende commerciële ideeën.

Onder licentie van de UEFA mocht de spelfabrikant Hasbro in samenwerking met Parker en Imagination een DVD-TV-game rondom de Champions League ontwikkelen, om zo ‘The main event’ bij nog meer kinderen en tieners onder de aandacht te brengen. Men ging daarbij echter voorbij aan de gebruikelijke kanalen om games te spelen, zoals de PlayStation-spelcomputer van Sony en de in populariteit toenemende internet-games. Dat dit spel werd weergegeven via de DVD-speler en het televisiescherm, en bediend moest worden met een ‘klassieke’ afstandsbediening, zorgde voor een traag en niet-gebruiksvriendelijk spel met weinig interactie tussen de spelers.

De UEFA beloofde op de verpakking een topvoetbal DVD Game met massa’s aan officieel beeldmateriaal, maar de consumentenmassa bleek weinig interesse te hebben aan die massa’s aan beeldmateriaal en quizvragen. De DVD-game verdween dan ook gauw in de uitverkoop bij de speelgoedwinkels, en verliet via de achterdeur de commerciële afdeling van de UEFA. Geen probleem, want uiteraard hangt de financiering van ‘Het miljoenenbal’ totaal niet af van een merchandise-project met een stuk speelgoed. Toch werd in het vervolg weer ‘gewoon’ gekozen voor een schijfje dat je in je computer of spelcomputer kon steken.